petak, 7. travnja 2023.

Louis de Wohl: Koplje


 
Pilat odmahnu glavom. " Što bi još htjeli? Znaš Vindekse, to je prilično čudno. Čovjek je rekao da je kralj. Herod mu se narugao, no obukao ga je u bijeli plašt. Šala, naravno. Ali on ga jest obukao kao kralja. Ja sam ga smaknuo. Ali sam mu izdao pismenu potvrdu da je kralj. Ne baš da ga počastim- samo sam htio naljutiti crne halje. I naljutilo ih je to, naravno. No ja ga jesam nazvao kraljem. Sad žele da mu stavim stražu na grob, jer se boje da će mu tijelo biti ukradeno. Ali samo kraljev grob čuva straža. Čudno, zar ne?"
 
Možda smo cijeloga života svake Cvjetnice i Velikog Petka slušali evanđeoski izvještaj o Isusovoj muci. Možda smo se već naviknuli, možda smo zaboravila da je to priča i o nama. Zato je povremeno dobro pročitati neka od djela koja nam pričaju i druge dijelove priče. O ljudima koji su bili tamo. Kojima je Isus pomogao. Koje je izliječio. O onima koji su ga osudili. Koji su ga razapeli i proboli. O tome što su oni možda razmišljali tada, koje su bile njihove muke i radosti, prošlost i sadašnjost. 
Jer svi ti ljudi bili su kao i mi. I mi smo zapravo oni. Jer to je naša priča. Priča o svakome od nas i susretu s Bogom koji je došao među nas.
Postoji mnoštvo djela napisano na tu temu. Među njima se kvalitetom i dubinom ističe roman Koplje, priča o rimskom časniku Kasiju Longinu, onom vojniku koji je zarinuo koplje u Krista na Križu.
Dobila sam ju na dar od roditelja, negdje oko Uskrsa, a možda baš i na sam Uskrs prije osamnaestak godina. To je moja najdraža knjiga i vraćam joj se često. Gotovo svake godine prije Uskrsa ju pročitam. Hrbat joj je oštećen a stranice su požutjele od mnogih čitanja. Čudno ali nije mi dosadila iako ju znam gotovo napamet. Svakim čitanjem ponovno joj se veselim i uvijek iznova proživljavam tu priču.
Mogla bih reći da je Koplje predivno napisan roman, remek djelo ali to su već i drugi rekli.
Reći ću da je za mene Koplje sve to pa i više, jer u njemu su spremljeni i svi moji Uskrsi u kojima sam ga čitala. Spremljeni su sunčani dani, preduskrsno spremanje, neka putovanja, snovi, nadanja, bolesti i strahovi. Kroz sve te godine ovaj me je roman pratio i uvijek sam mu se rado vraćala otkrivajući u njemu uvijek novu radost Uskrsa.
Sjećam se, prvog čitanja: potpuno sam se udubila u priču o životu Kasija Longina, te sam s iznenađenjem u jednom trenutku shvatila da su svi ti likovi koje sam upoznala zapravo oni isti koje  znam iz Evanđelja.
Bilo mi je, a to mi je i dalje, prekrasno detaljnije zaroniti u priču o Isusu i vidjeti sve ono što mi je poznato iz Evanđelja iz jednog drugog kuta, kroz pogled onih koji su dolazili u doticaj s Njime.
U ovom romanu sam Isus se pojavljuje samo u nekoliko kratkih scena. Ipak cijelo nam je Evanđelje prepričano kroz pogled i doživljaj različitih ljudi koje je dotaknuo: preljubnica, rimski vojnici, veliki svećenik Kajfa, Pilat i njegova žena Klaudija, Herod....
Tijekom mnogih godina, pri svakom čitanju mi je neki drugi lik privukao veću pozornost. 
Zadnji put je to bio Pilat. Promišljala sam malo više njegovu situaciju, sve što je bilo na kocki i uspjela shvatiti  taj njegov osjećaj bijega od preuzimanja odgovornosti koja će ga možda koštati svega što je postigao. Mogla sam bolje razumjeti njegovu kukavičku osudu.
Ovoga puta me najviše dotakao sam Kasije Longin. Njegova priča je toliko životna i gotovo svakodnevna: naš susret s Bogom kojemu smo krivi jer smo mu učinili zlo. Svaki puta me se toliko dojmi dio u kojem Kasije svjedoči uskrsnuću:

Nešto se u njemu opiralo, ali je znao da mora ući u grob. Umrijet će naravno. No morao je ući.
Plahte. Povoji. Veo omotan ni oko čega.
"ovdje sam, Gospodine" reče on. "Ubij me."
 
I onda nakon toga slijedi proces obraćenja koji završava vapajem za milosrđem:

Nikad nije vidio Nazarećaninove oči. Bile su prekivene krvlju, tamo na Litostratusu. Bile su sklopljene u smrti na mjestu zvanom Lubanja. No te oči sada su stalno gledale u njega, u budalu koja je mislila da može pobjeći od njega skrivajući se u špilji.
Tražio je od njega da ga ubije tog jutra, kad je stigla zora.
Ali smrt nije bila dovoljna. U tome je bila tajna: smrt nije dovljna. Prvo moraš odustati od samoga sebe. Predati se.
On uze koplje i podiže ga: "Evo moga prinosa" reče tupo "I molim te- čuješ li me- molim te za tvoju samilost i milosrđe."
 
Zanimljivo je pogledati kroz prozor u sunčan dan, rascvjetale voćke, zazelenjene brežuljke i pomisliti kako to proljeće istovremeno miriši po muci i patnji kao i po životu i slavi. Možda baš zato jer su oni tako blizu, puno bliže nego što bismo mi htjeli da budu. Dijeli ih možda samo jedan korak, jedan dah na Križu između muke i vječnog spasenja. Tri dana od Golgote do praznog groba.
Svima nam želim da u ovim svetim danima imamo hrabrosti prepoznati koja je naša uloga u Muci i Raspeću jer na Golgoti susrećemo Boga koji će zauvijek promjeniti naš život. I vidjet ćemo prazan grob.

Tada je pronašao mjesto- malu špilju s tri križa u njoj. Nisu više izgledali kao križevi. Izgledali su kao drvo. Samo drvo. Ipak, jedno je od njih bilo Drvo života.
(...) Gospodinov križ i križevi dvojice razbojnika. "Loše društvo, Gospodine. Nisu li te za to često optuživali? Da si u lošem društvu? Hvala Bogu na tome. Gdje bi mi svi bili da nije bilo tako?" šaptao je Kasije.

Nema komentara:

Objavi komentar

Tea Agejev: Jasna slika ljubavi

  Kada sam otvarala ovaj blog, nisam ni pomišljala da ću uskoro imati čast predstaviti i knjigu svoje drage prijateljice. Tea i ja zajedno ...