Viktor Frankl je austrijski neurolog, psihijatar i filozof, utemeljitelj logoterapije, psihijatrijske škole. U knjizi Čovjekovo traganje za smislom, opisao je svoje iskustvo koncentracijskih logora u koje je bio odveden kao Židov. Knjiga je podijeljena na dva dijela: prvi dio opisuje iskustvo koncentracijskog logora, a u drugom dijelu u kratkim crtama piše o logoterapiji, psihjatrijskoj školi koja smatra potragu za smislom centralnom motivacijskom silom.
Dugo sam izbjegavala ovu knjigu jer sam se bojala čitati o
strahotama koncentracijskih logora i ljudske patnje, pa sam stalno
odgađala za vrijeme kada ću u životu imati stabilnu situaciju u kojoj ću
se moći nositi s čitanjem
takve knjige. Na kraju je knjiga ipak potražila mene, i to u jednom
vrlo teškom životnom trenutku. Naišla sam na jedan isječak koji mi je
potpuno promijenio pogled na moju vlastitu patnju i životnu situaciju:
Morali
smo naučiti sebe, a onda i ljude koji su očajavali da nije zapravo
bitno što mi očekujemo od života nego što život očekuje od nas. Trebali
smo prestati zapitkivati što je smisao života i umjesto toga razmišljati
o sebi kao onima koje život propitkuje- svakog dana, svakog sata.
Nakon toga sam pročitala
cijelu knjigu. Suprotno mojim prvotnim očekivanjima, knjiga ne obiluje
detaljnim opisima života u logoru, većinom se fokusira na mentalno
stanje i psihologiju
logorskih zatvorenika. Naravno, opisuju se i događaji i svakako ih nije
lako čitati, ali prema riječima samog autora, primarna svrha knjige
nije dokumentiranje boravka u logoru, postoje druge knjige koje su već
dobro odradile taj posao. Ono o čemu govori jest kako pronaći smisao u
životu, pogotovo kako ga pronaći onda kada sve drugo nestane i ostane
samo patnja. Zbog toga ona nadilazi granice logora i vremena u kojem je
pisana i aktualna je svakom čovjeku.
Način na koji čovjek
prihvaća sudbinu i svu patnju koja ona donosi sa sobom, način na koji
nosi svoj križ, pruža mu golemu priliku- čak i u najtežim okolnostima-
da svojem životu da dublje značenje. Može ostati hrabar, dostojanstven i
nesebičan. Ili, u nemilosrdnoj borbi za samoočuvanje, može zaboraviti
svoje ljudsko dostojanstvo i ne biti ništa više od životinje. Ovdje se
čovjeku pruža prilika da iskoristi ili propusti mogućnosti da dosegne
moralne vrijednosti koje mu teška situacija pruža. I to odlučuje je li
dostojan svoje patnje ili ne.
(...)
Rekao sam da u teškim
trenucima uvijek netko gleda na nas- prijatelj žena, netko živ ili
mrtav. Bog- i da taj netko očekuje da ga ne razočaramo. Nada se da
patimo ponosno- ne bijedno- znajući kako umrijeti.
Čini
mi se da danas ulažemo enormnu energiju kako bismo eliminirali patnju,
ili barem zaboravili da ona postoji. Ipak, svi mi, manje ili više
osjećamo njezinu prisutnost, bilo da se bojimo dana kada će ona doći i k
nama, bilo da se suočavamo s patnjom
bliske osobe, bilo da i sami prolazimo kroz teško razdoblje, pitajući
se nismo li možda izgubili previše toga i može li život uopće više biti
dobar. Ova knjiga, meni je dala neke odgovore na takva pitanja i
pokazala mi je nove prostore slobode u situacijama u kojima se čini da
je uopće nema. Zato ju od srca preporučujem i nadam se da ćete u svom
vremenu i na svojim policama pronaći mjesta za ovu knjižicu, te da će
vam ona kao i meni otvoriti pogled i dati novu hrabrost za
život.
Naš je naraštaj realan zato što smo upoznali čovjeka
onakvim kakav jest. Uostalom, čovjek je to biće koje je izumilo plinske
komore u Auschwitzu; no on je i to biće koje je uspravno ulazilo u
plinske komore, s Očenašem ili sa Šema Izrael na usnama.
Odlična preporuka!
OdgovoriIzbrišiHvala!
OdgovoriIzbriši